
                                                                          

Acest proiect este 
finanţat de către Uniunea 

Europeană 
Delegaţia Comisiei Europene 
în  R.  Moldova 
12 Kogălniceanu st., 
Chisinau, MD 2001 
Tel: (+373 22) 50 52 10 
Fax: (+373 22) 27 26 22 
www.delmda.ec.europa.eu 

Proiect implementat de 
către Asociaţia Presei 

Electronice din Moldova 
 
str. Bucureşti 59 
Chişinău, MD 2012 
Tel: (+373 22) 20 47 66 
Fax: (+373 22) 21 12 54 
E-mail: apel_md@yahoo.com 
www.apel.md 

Proiect  cofinanţat de 
Fundaţia Soros-Moldova 

 
str. Bulgara, 32, Chisinau 
MD2001, Moldova. 
Tel. (+373 22) 270031, 
270232, 274071 
Fax (+373 22) 270507 
E-mail: foundation@soros.md 
 

Proiect  cofinanţat de 
Fundaţia Eurasia din 
resursele acordate de 

Sida/Asdi şi USAID 
 
str. 31 August 1989, nr.98, 
et. 3, Chişinău, MD 2004 
Tel: (+373-22) 23-53-43; 54-
81-02 Fax: 542-338 
E-mail: eurasia@eurasia.md 

Proiect desfăşurat în 
cadrul Coaliţiei Civice 

pentru Alegeri libere şi 
Corecte – Coaliţia 2009 

str. Tighina 49/4, et.3 
Chisinau, MD 2001 
Tel: (373 22) 23 53 43/e 108 
Fax: (373 22) 54 23 38 
Mobil:(373) 79381842 
e-mail: info@alegeliber.md 

Uniunea Europeană este constituită din 27 state membre, care au decis să-şi unească treptat abilităţile, resursele şi destinele. Împreună, pe parcursul unei 
perioade de 50 de ani de extindere, ele au creat o zonă de stabilitate, democraţie şi dezvoltare durabilă, menţinând în acelaşi timp diversitatea culturală, toleranţa, 
şi libertăţile individuale. Uniunea Europeană este decisă de a împărtăşi realizările şi valorile sale cu ţările şi oamenii din afara frontierelor sale 

COMUNICAT DE PRESĂ 
  

APEL prezintă raportul final de monitorizare a prezenţei actorilor politici 
şi electorali în programele posturilor de televiziune în perioada campaniei electorale 

pentru alegerile parlamentare anticipate din 29 iulie 2009 în cadrul unui proiect 
susţinut de către Delegaţia Comisiei Europene în Republica Moldova 

 
Chişinău, 07 august, 2009 – Majoritatea televiziunilor, prin comportamentul lor în campania electorală, au 

încălcat, iar în multe cazuri foarte grav şi repetat, prevederile legislaţiei naţionale în domeniu, deontologia 
profesională şi standardele internaţionale recunoscute, fapt care nu a contribuit în mod evident la crearea şi 
asigurarea unor condiţii favorabile pentru alegeri libere şi conştiente. Concluziile sunt constatate în raportul final de 
monitorizare a 9 canale TV realizat de Asociaţia Presei Electronice pe perioada: 17 iunie – 29 iulie 2009.  
 
O serie de posturi tv au prezentat în programele de ştiri în mod inechitabil, disproporţionat şi tendenţios actorii 
politici şi, în special, concurenţii electorali, prejudiciind astfel posibilitatea alegătorului de a-şi forma liber o opinie 
asupra ofertelor electorale. NIT şi N4, în mod deosebit, dar şi Moldova 1, au mediatizat masiv în ştiri, în context 
pozitiv, şi au manifestat atitudine favorizantă faţă de actori politici reprezentanţi ai guvernării, precum şi ai PPCD 
(în particular la N4 şi Moldova 1), iar EuTV a manifestat în ştiri atitudine favorizantă în exclusivitate faţă de membrii 
PPCD. În acelaşi timp, aceste patru televiziuni au mediatizat masiv în ştiri, în context negativ, cu preponderenţă 
reprezentanţi ai opoziţiei politice. N4 şi NIT în special, dar şi EuTV şi Moldova 1 (într-o măsură mai mică) au 
manifestat în ştiri în mod vădit atitudine defavorizantă exclusiv faţă de formaţiuni politice reprezentând opoziţia. Pe 
de altă parte, ProTV şi TV7 au adoptat, în acest sens, o atitudine mai echilibrată şi împreună cu alte două posturi 
tv, acestea din urmă cu mai puţine programe relevante pentru monitorizare (Prime şi TVC21) nu au admis în ştiri 
atitudini părtinitoare ori tendenţioase faţă de actori politici.   
 
În opinia monitorilor, menţinerea în grilele de programe ale unor televiziuni a emisiunilor cu conţinut electoral 
(altele decât emisiunile de dezbateri) a oferit premise pentru difuzarea disimulată a preferinţelor politice. Unele 
cicluri de emisiuni difuzate în perioada campaniei electorale de către EuTV, N4 şi NIT au fost orientate în mod 
tranşant spre difuzarea „prescripţiei de opinie”, şi nu spre informarea echidistantă şi imparţială a audienţei. 
Totodată aceste 3 posturi de televiziune au promovat mesaje electorale camuflate prin intermediul emisiunilor care 
au vizat, direct sau indirect, subiecţi electorali, fără ca acestea să fie identificate cu genericul „Electorala”. 
 
Deşi legislaţia în vigoare conţine norme precise privind difuzarea publicităţii electorale, 2 televiziuni (EuTV şi NIT) 
au admis derogări de la aceste prevederi. În linii mari, emisiunile de dezbateri la posturile tv monitorizate în cadrul 
campaniei electorale curente s-au produs în conformitate cu procedurile prestabilite. 
 
Proiectul „Monitorizarea prezenţei actorilor politici/electorali la principalele canale de televiziune în perioada preelectorală, 
electorală şi postelectorală a alegerilor parlamentare 2009” este finanţat de către Delegaţia Comisiei Europene în R. Moldova în 
cadrul Instrumentului European pentru Democraţie şi Drepturile Omului; cofinanţat pe perioada campaniei electorale de către 
Fundaţia Soros-Moldova; Fundaţia Eurasia din resursele acordate de Sida/Asdi şi USAID şi desfăşurat în cadrul Coaliţiei Civice 
pentru Alegeri Libere şi Corecte – Coaliţia 2009. Raportul de monitorizare poate fi accesat site-ul APEL (www.apel.md).  


