
                                                                         
Acest proiect este finanţat de către 

 Uniunea Europeană 
Delegaţia Comisiei Europene în  R.  Moldova 
12 Kogălniceanu st., 
Chisinau, MD 2001 
Tel: (+373 22) 50 52 10 
Fax: (+373 22) 27 26 22 
www.delmda.ec.europa.eu 

Proiect implementat de către Asociaţia Presei 
Electronice din Moldova 

 
str. Bucureşti 59 
Chişinău, MD 2012 
Tel: (+373 22) 20 47 66 
Fax: (+373 22) 21 12 54 
E-mail: apel_md@yahoo.com 
www.apel.md 

Proiect desfăşurat în cadrul Coaliţiei Civice 
pentru Alegeri libere şi Corecte – Coaliţia 

2009 
str. Tighina 49/4, et.3 
Chisinau, MD 2001 
Tel: (373 22) 23 53 43/e 108 
Fax: (373 22) 54 23 38 
Mobil:(373) 79381842 
e-mail: info@alegeliber.md 

Uniunea Europeană este constituită din 27 state membre, care au decis să-şi unească treptat abilităţile, resursele şi destinele. Împreună, pe parcursul unei 
perioade de 50 de ani de extindere, ele au creat o zonă de stabilitate, democraţie şi dezvoltare durabilă, menţinând în acelaşi timp diversitatea culturală, toleranţa, 
şi libertăţile individuale. Uniunea Europeană este decisă de a împărtăşi realizările şi valorile sale cu ţările şi oamenii din afara frontierelor sale 

COMUNICAT DE PRESĂ 
  

APEL prezintă raportul de monitorizare a prezenţei actorilor politici  
în programele posturilor de televiziune în perioada postelectorală în cadrul unui 

proiect susţinut de către Delegaţia Comisiei Europene în Republica Moldova 
 

 
Chişinău, 16 octombrie, 2009 – Televiziunile au manifestat un interes firesc faţă de mediatizarea noilor 

realităţi politice din Moldova, dar au răspuns în mod diferit la provocarea legată de procesul de transfer al puterii în 
stat ca urmare a alegerilor parlamentare. Concluziile sunt constatate în raportul de monitorizare a 9 canale de 
televiziune realizat de Asociaţia Presei Electronice pe perioada: 01 – 30 septembrie 2009.  

Conform datelor cantitative ale monitorizării, televiziunile au dat dovadă de o deschidere mai largă faţă de 
evenimentul politic, precum şi faţă de actorii politici, răspunzând astfel provocărilor şi interesului public. Conform 
indicilor calitativi, televiziunile monitorizate pot fi convenţional împărţite în două categorii: o parte din ele au 
promovat politici editoriale bazate pe echidistanţă, pluralism şi echilibru în prezentarea evenimentelor şi a actorilor 
politici, iar altele, într-o măsură mai mare sau mai mică, au acţionat în limitele unor politici de favorizare a unor 
actori politici în detrimentul altora şi de intoxicare a opiniei publice. 

În programele de ştiri, NIT în cea mai mare măsură, dar şi Moldova 1 şi N4 au continuat să abordeze realitatea 
politică acordând prioritate sub aspect cantitativ fostei guvernări. Totodată la EuTV, ProTV, TV7 şi TVC21 s-a 
menţinut un echilibru cantitativ relativ în mediatizarea actorilor politici. Moldova 1, N4 şi NIT au mediatizat în 
context pozitiv PCRM (deşi cu frecvenţă mai redusă decât altădată) şi au prezentat în context negativ preponderent 
formaţiunile politice componente ale noii guvernări.  

ProTV şi TV7 au reconfirmat standardele profesionale de scriere a ştirilor conflictuale. TVC21 şi EuTV s-au 
apropiat cel mai mult de respectivele standarde. Moldova 1, în materie de scriere a ştirilor cu caracter conflictual, a 
păstrat tendinţa atestată în ultimele trei perioadele de monitorizare. Prime a ocolit ştirile conflictuale, iar NIT 
rămâne unica televiziune fără progrese la acest capitol, practicând în continuare, în mod vădit, un jurnalism de 
propagandă.   

Datele monitorizării emisiunilor atestă că în perioada de referinţă distribuirea timpilor de antenă acordaţi de 
toate televiziunile mediatizării actorilor politici a fost inegală ca frecvenţă a apariţiilor, disproporţionată ca volum de 
emisie oferit, fapt care nu a contribuit la afirmarea unui veritabil pluralism politic. La Moldova şi ProTV actorii 
politici care apar atât în context pozitiv cât şi negativ reprezintă în mod relativ echilibrat puterea şi opoziţia, altfel 
spus noua şi vechea guvernare. NIT a plasat în context pozitiv exclusiv reprezentanţii opoziţiei (vechea guvernare), 
iar în context negativ – exclusiv reprezentanţii puterii (vechea opoziţie). NIT este singurul post de  televiziune care 
a admis în emisiuni atitudini părtinitoare ori tendenţioase faţă de actorii politici.  

 
 
Proiectul „Monitorizarea prezenţei actorilor politici/electorali la principalele canale de televiziune în perioada preelectorală, 
electorală şi postelectorală a alegerilor parlamentare 2009” este finanţat de către Delegaţia Comisiei Europene în R. Moldova în 
cadrul Instrumentului European pentru Democraţie şi Drepturile Omului şi desfăşurat în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri 
Libere şi Corecte – Coaliţia 2009. Raportul de monitorizare poate fi accesat pe site-ul APEL (www.apel.md).  


